Gelijkheid arbeiders en bedienden, desnoods via gerecht

De christelijke vakbond ACV wil desnoods via juridische weg een eenheidsstatuut voor arbeiders en bedienden afdwingen. "Op de duur kunnen we niet anders dan gelijke statuten opeisen via de rechterlijke macht of langs Europa", zei voorzitter Luc Cortebeeck vandaag op het congres in Gent rond het samengaan van ACV-CSC Textura en ACV-Metaal.

Partner sociaal overleg
De nieuwe organisatie ACV-CSC METEA heeft ongeveer 250.000 leden en 12.500 militanten. Volgens voorzitter van ACV-CSC METEA Marc De Wilde versterkt de organisatie op die manier haar meerderheidspositie als grootste nationale vakbond in de betrokken sectoren en wordt het ACV een nog belangrijkere partner in het sociaal overleg.

Ethische partner
De vakbond betreurt het uitblijven van een eenheidsstatuut voor alle arbeiders en bedienden. De Wilde roept Thomas Leysen, de voorzitter van het VBO, op om een "ethische partner" te zijn in het wegwerken van de discriminaties tussen arbeiders en bedienden.

Plan C
ACV-voorzitter Luc Cortebeeck wil dat de regering ingrijpt als er geen doorbraak komt in de onderhandelingen. "Dat is een plan B, maar er is zelfs een plan C. Op de duur kunnen we niet anders dan gelijke statuten opeisen via de rechterlijke macht of langs Europa. Dat geeft geen echt goede oplossing, maar het zijn wel sterke drukkingsmiddelen. Men moet weten wat men wil", stelde Cortebeeck.

Publicatie: Het Nieuwsblad
Publicatiedatum: 12 december 2009
Auteur: (belga/edp)

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License